כתבה זו נמצאה בארכיון נוצץ  |  לעמוד הראשי של נוצץ לחץ כאן

  | כתבה הבאה  | כתבה הקודמת
אינטרנט ואבטיח

אינטרנט ואבטיח
תאריך הכתבה: 12/05/2000



זה היה כנס לימודים שהחל בחמש אחר הצהריים בקוקטיל של שיפודי עוף, חטיפי סלמון ואלכוהולים. מיקרוסופט הענקית הזמינה את מחליטני האינטרנט בישראל לשתי הרצאות. היא גם מימנה את ארוחת המיזנון, בריאה והגיונית, באולם של מלון חמישה כוכבים בתל אביב. בתום ההרצאות העניקו מתנות לכל משתתף: מצביעון לייזר ודיסק הדגמה. סיימו בקינוחים ובאבטיח מתוק.
גם בלי הפינוקים היה עניין אמיתי בקבלת מידע חדש. פשוט, קליט, עם המחשת מחשב מוקרן על מסך. היו מעט דיבורים, מעט כיתובים, הכל בזמן קצוב עם הרבה צילומים ודוגמאות. הכי חשוב: כל אות ומילה כתובה הוקרנו בגודל של טרקטור. לא צריך משקפיים. צעירי האינטרנט יודעים שהמטרה היא מאה אחוז נוחות. ככל שהמוצר שלך קל יותר לצפייה ומצריך מינימום מאמץ הוא טוב יותר.
פיטר דוידזון ממיקרוספסט העולמית הסביר איך באותה רשת אינטרנט תמימה ונחמדה כבר בונים לך מערכת שליטה על הראש והמח. למשל: אם יש לך עניין במכונית הפאר היפנית "לקסוס", חצי מליון שקלים, ואתה מחפש עליה חומר, מתעניין במחירה, אחר כך מאבד עניין, מבקש לדעת מה מזג האויר היום ומה הן הטמפרטורות בעולם, ועובר לאתר אחר. אתה כבר מסומן. הרשת קלטה אותך. היא תכניס אותך לאתר מזג האויר אותו תבקש, אבל גם תישלח לך בראש עמוד מזג האויר החדש, צילומים מנצנצים של מכונית הלקסוס. זוכר? התעניינת בה. הפכת לקונה פוטנציאלי. שולחים לך פירסומת אישית שתתאים להתענינותך. שולחים לך פירסומת לעיניך בלבד. האינטרנט היא הטלויזיה החדשה של העולם. פרטית מאד, אישית, מותאמת לצרכיך ולמידותיך. גם חודרנית לחיי הפרט. מכל קליק שלך, לומדים משהו נוסף עליך, ושלא יספרו לך שאתה אנונימי.
אתה קונה תכניות, זמרים, מידע, הכל לפי צרכיך. אתה בונה לך את הטלויזיה שלך. אלה שראו את תכניות ההיאבקות והאיגרוף הצבעוניות בטלויזיה, מתקשים להאמין שאתר האיגרוף הזה באינטרנט הוא מהריווחיים ביותר בארה"ב. הגולשים משלמים, ומזמינים קרב מסויים בזמן רצוי. את אותו הקרב- משדרים חינם בטלויזיה לפי לוח מישדרים קבוע. זה ההבדל בין תפירת קונפקציה לתפירה עילית של חייט. האינטרנט הוא החייט, הוא הטלוזיה הפרטית שלך. אתה לא מקליק בין הערוצים אלא מקליק את הערוץ הפרטי שלך, הפירסומות מולבשות עליך בהתאם.
משולם גולובנסקי, המכונה שולי, מהנדס מערכות באינטרנט, צעיר ממושקף עם עתיד בטוח, דיבר על שימושי האודיו - וידאו בתשלום באינטרנט. שימושים הצפויים להחליף את חנויות המוסיקה. התוכנות החדשות הן בעלות יכולת לשמור על זכויות היוצרים. בקליק אתה מעלה לאתר האינטרנט סירטוני וידאו במהירויות גבוהות, שמנגנים באיכות קולנועית, ובאותה קלות אתה מגן על הסירטונים מהעתקה ומהשמעה חינם. הצרכן שרוצה להקשיב או רוצה להעתיק להיט חדש של בריטני ספירס, בבקשה, צריך לשלם.
הציגו שם מצלמות זעירות שמתחברות לאירוע חברתי ומראות באינטרנט בזמן אמיתי מי הגיע ומה אמר. האיכות היתה ירודה וגם החידוש לא גדול. מן התחזית של דני רופ, אנחנו יודעים שיש כבר אתר ישראלי, פיתוח של איש צעיר, שמראה בזמן אמיתי את תנאי הגלישה בחורף בחרמון או את תנאי הדאייה בצוקי ישראל. הציגו מצלמות וידאו בגודל חצי כף יד. הציגו גם מחסניות מוסיקה שטוחות , MP3 . יבואן שהביא לישראל 200 חתיכות כאלה מכר אותן תוך יומיים לצרכנים צעירים. פעם קראו להן מערכות סטריאופונית, והן היו פריט חובה בכל סלון. היום הן מכשיר בגודל של קופסת סיגריות שיכול להוריד מהאינטרנט כך וכך להיטים שאתה מחזיק בכיס הקטן של הג'ינס.
מי שחשב שהאביזרים הקטנים, הקליקים והפיתוחים הם העיקר, לא יודע שעדיין "התכנים הם המלך", ולא שום דבר אחר. ב 1948 כשהקומיקאי האמריקאי מילטון ברל החל לשדר תכניות, היו רק לשני אחוזים מהאוכלוסיה מכשיר טלויזיה בבית. צריך לזכור שהפופולריות של מילטון ברל היתה אז כמו הפופולריות של שידורי גביע העולם בכדורגל של היום. אנשים הזדרזו לרכוש מכשירים כדי לצפות בו. שמונה שנים אחרי, וההסטוריונים לתיקשורת אוהבים להעניק את הקרדיט למילטון ברל, היו ל 70 אחוזים מהאמריקנים מכשירים בבית. ללמדך: אתה יכול להציע את כל הטכנולוגיות הוירטואליות המתקדמות, אבל גם אז הכי חשוב, ומה שבאמת מוכר, הוא התוכן.
הסלבריטאים של הכנס היו: אריה סקופ, מנכ"ל מיקרוסופט. עמי גניגר, איש שצמח לטייקון תיקשורת, צעירה נאה שחיברה רומן דיגיטלי, שאולה הייטנר מומחית לבניית אתרים, העורכים של נענע, של אם.אס.אן, ושל עוד כמה פורטלים.



  | כתבה הבאה  | כתבה הקודמת   | חזרה לעמוד הראשי