כתבה זו נמצאה בארכיון נוצץ  |  לעמוד הראשי של נוצץ לחץ כאן
 כתבה הבאה  | כתבה הקודמת  | חזרה לארכיון
חיים פלטנר על קפה עלית ובתי הקפה החדשים. גם על קפה לנדוור ועוף טיב טעם.

חיים פלטנר על קפה עלית ובתי הקפה החדשים. גם על קפה לנדוור ועוף טיב טעם.
תאריך הכתבה: 29/02/2004



שוק הקפה השחור, שנחשב בעבר לשוק מנומנם למדי, זוכה באחרונה לעדנה והתחרות בין השחקנים השונים גוברת. רק לפני כשלושה חודשים יצאה חברת ויסוצקי עם קפה חדש תחת המותג רג'ואן. עתה, משיקה יצרנית הקפה הוותיקה "לנדוור", הפועלת בארץ משנת 1933, את הסדרה "דרך הקפה", הכוללת קפה קלוי וטחון טורקי, פולי קפה טורקי ופולי קפה אספרסו.
שלי פדרמן, יו"ר "לנדוור", מבקש לנגוס נתח גדול יותר משוק הקפה השחור, הנאמד בכרבע מיליארד שקלים בשנה. זהו שוק שבו שליטה מוחלטת ל"עלית"- כ- 75% מן השוק. בנתח הנותר מתחלקים "לנדוור", “קפה נחלה" , חב' ויסוצקי, "כתר" ואחרים. פדרמן מודע לכך שהמאבק כנגד "עלית" לא יהיה קל, אבל הוא בונה על סקרים המצביעים על כך שהציבור בארץ, ובעיקר הדור הצעיר, צמא לקפה טורקי באיכות גבוהה. אגב, שלי פדרמן, הוא בן למשפחת פדרמן, שהייתה בעבר בעלת השליטה ב"עלית" ואת מקומה תפסה בשנים האחרונות משפחת שטראוס.
הישראלי שותה בממוצע שתיים וחצי כוסות קפה שחור ביום, לעומת ארבע כוסות קפה נמס. בניגוד לדימוי המקובל, כ- 46% משותי הקפה השחור בארץ הן נשים. שיאנית הקפה השחור בעולם המערבי היא פינלנד עם צריכה של 12.9 ק"ג לנפש בשנה (קפה פילטר, טורקי ואספרסו), אחריה שוייץ עם 12.1 ק"ג ודנמרק עם צריכה של 10.6ק"ג לנפש בשנה. בישראל הצריכה נמוכה בהרבה- 2.24 ק"ג בממוצע לנפש.

גם "עלית", המובילה את שוק הקפה בארץ, אינה שוקטת על פולי הקפה ומבקשת להגדיל את אחיזתה בתחום מכירת הקפה "מחוץ לבית". זה הרקע לשיתוף הפעולה בין חברת הקפה של "עלית" ורשת Coffee to go. לרשת 40 עגלות קפה המוצבות כיום באתרים שונים- אוניברסיטאות, בתי חולים, תחנות רכבת וכיוצא באלה. במסגרת שיתוף הפעולה, הושלם בימים אלה מיתוג 15 נקודות מכירה. המיתוג כלל עיצוב חדשני של העגלות וקביעת סמל של "עלית" עליהן, לברמנים נתנו מדים חדשים והעיקר- במקום יימכר קפה אספרסו איכותי, עם בלנד ייחודי, המותאם ל"טעם הישראלי", ש"עלית" פיתחה במיוחד ויישא את השם Elite Coffee . במקומות מסוימים יוקמו גם פינות ישיבה בסמוך לעגלות הקפה. בשלב הבא, יוצבו העגלות גם באחת מרשתות השיווק.
מנכ"ל חברת הקפה של "עלית", שלי שליט- שובל, מעריכה, כי מכירת הקפה "מחוץ לבית"- בדרך לעבודה או ממנה, במקום העבודה או בעת המתנה בבית חולים או בתחנת רכבת-נאמדת כיום ב- 150 מיליון ₪ בשנה. זהו שוק עם פוטנציאל גדול, שתוך 4 שנים עשוי לגדול ולהגיע ל- 400 מיליון שקלים, ו"עלית" כדרכה מתכוונת להוביל גם את השוק הזה. המחירים ייקבעו בהתאם למיקום- באוניברסיטת תל אביב ישלמו הסטודנטים 6.5 שקלים תמורת כוס קפה, בעוד שבתחנת הרכבת או בבית חולים המחיר יהיה כשמונה שקלים.

קובי טריביטש, הבעלים ויו"ר רשת המזון "טיב טעם", איננו עוצר לרגע. בימים אלה השיק את קו הייצור "עוף טיב טעם" ובטקס ההשקה כבר הזדרז להודיע כי עד 2005 יגדל מספר החנויות של הרשת ליותר מ-20 , ברובן מחוץ לערים הגדולות, ואם לא די בכך- הרשת מתכננת גם הקמת 25 סופרמרקטים קטנים, שהפעם ימוקמו בתוך הערים.
את כל הדברים האלה שמענו בטקס ההשקה שנערך ב"כד קפה", בית קפה ואולם אירועים הנמצא בפאתי כפר הס שבשרון. כאן, על ארוחת צהרים דשנה, יכולנו להתענג מן המטעמים שהכינו השפים ארז קומרובסקי וחני פרבר. השניים לא חסכו מאמצים וכיד הדמיון והכשרון שלהם הכינו - תשע מנות עשויות כמובן מ”עוף טיב טעם", שנצלו על גריל טורקי, נאפו בטאבון ובושלו בסירי ברזל כבדים על מדורה. בין המנות האלה: פרגיות צלויות במשרת סויה וצ'ילי; פרגיות צלויות במשרת זעתר וסומק על פוקאצ'ה עם בצל שחום, סומק ופיסטוק חלבי; פרגיות צלויות במשרת דבש, חרדל ורוזמרין; תרנגול ביין מפוייקה מעל מדורה עם פירה; קציצות עוף ברוטב מרוקאי חריף עם קוסקוס ועוד. ולכך נוספו סלטים ירוקים ולסיום-מגוון של מתוקים לקינוח, שאותם חילק ביד רחבה השף חני פרבר.
העופות של "טיב טעם", כמו כל מוצרי הבשר שלהם, אינם כשרים והעובדה שאין ממליחים אותם- אמרו המארחים- רק תורמת לטעמם ולאיכותם וגם לבריאותם של הצרכנים. לביסוס דבריהם הסתמכו על מחקרים שנערכו באחרונה, המצביעים על קשר ברור בין כמות הנתרן (אחד ממרכיבי המלח) שבתפריט, לבין הסיכוי לפתח יתר לחץ דם. ויתר לחץ דם, כידוע, מגדיל את הסיכוי שלנו ללקות במחלות לב ובאירועים מוחיים. הסברים שודאי לא יזיקו למסע השיווק של העופות החדשים.
קובי טריביטש, 40, הוא ללא ספק דמות ייחודית בעולם העסקים שלנו. את דרכו בעולם זה החל בדוכן קטן לממכר בשר לא כשר בשוק הכרמל. משם עבר לסופרמרקט וכיום הוא עומד בראש חברה שצומחת בקצב של 30% בשנה! ומחזור העסקים שלה מתקרב במהירות למיליארד ורבע שקלים בשנה.
חברת "טיב טעם" כוללת כיום חטיבה תעשייתית לייצור מוצרי בשר ונקניק, המייצרת כאלף מוצרים; חטיבה קמעונאית עם רשת סופרמרקטים הכוללת בשלב זה 12 חנויות ; וחטיבת סחר בינלאומית המייבאת מוצרים לחנויות. כאשר שואלים את קובי לסוד ההצלחה שלו, בימים שהרשתות הגדולות סוגרות חנויות, הוא משיב בקצרה- בידול. הבידול נובע מכך שהחברה מוכרת מזון שאיננו כשר, וסניפיה פתוחים בשבתות. העובדה שאינה נזקקת לשירותי הרבנות, חוסכת ל"טיב טעם" עשרות מיליוני שקלים בשנה. היא גם מאפשרת לה לייבא מכל העולם מוצרים, שהרשתות המתחרות אינן יכולות לייבא בשל מגבלות הכשרות, ולמכור חלק ניכר מהם במחירים נמוכים יחסית. "בתוך זמן קצר- מבטיח קובי טריביטש- העופות שלנו יהיו זולים ב-15% -20% מן המחיר של המתחרים". בתחילת דרכה פנתה הרשת לעולים החדשים ממדינות חבר העמים, והציעה להם מגוון רחב של מוצרי מזון שהכירו מארצות מוצאם. גם כיום, על כל המוצרים הנמכרים ברשת הכתובות הן בעברית וברוסית, אבל ציבור הלקוחות התרחב עם הזמן ובחנויות אפשר למצוא עתה קונים רבים שאינם שולטים בשפה הרוסית.


 כתבה הבאה  | כתבה הקודמת  | חזרה לארכיון   | חזרה לעמוד הראשי