כתבה זו נמצאה בארכיון נוצץ  |  לעמוד הראשי של נוצץ לחץ כאן
 כתבה הבאה  | כתבה הקודמת  | חזרה לארכיון
חיים פלטנר מביא אותנו לבית לחם הגלילית, אל בתי האבן של הטמפלרים, הסדנאות לטיפול בזוגיות, חוות התבלינים, הויאגרה של התימנים, סוסי הרכיבה והשמנים האתריים.

תאריך הכתבה:

25/12/2004

ביום חורף שמשי יצאנו לסיור עיתונאים בבית לחם הגלילית, שבגליל התחתון. הסיור בין בתי האבן של המושב, שהקימו הטמפלרים הגרמנים בתחילת המאה הקודמת, עצי הזית העתיקים, הדשאים והגינות מטופחות- כל אלה השרו עלינו אווירה של רוגע ושלווה והזכירו לרבים מאתנו מראות מוכרים מחבל פרובאנס שבצרפת.
הביקור הראשון היה ב"מגע הקסם", מקום לבילוי ולטיפול זוגי, בהנהלת בני הזוג נחמה ויורם מידן. לזוגות המגיעים למקום מוצעות חבילות המשלבות עיסוי מפנק עם למידה חווייתית והעשרה של המגע, אמבט שמנים מפנק, תרגול מדיטציה, סדנאות מגע ועיסוי לזוגות. " את הזוגיות צריך לתחזק", אומרת נחמה מידן, וזו למעשה המטרה העיקרית של המקום. ולסיום- ארוחה כפרית בפינת אוכל אינטימית. במקום מתקיימות גם סדנאות לקבוצות ממקומות עבודה, שמטרתן לתרום לשיפור מערכת היחסים ולגיבוש הצוות. גם אנחנו העיתונאים התנסינו במקצת מן החוויות המזומנות לאורחים במקום-קיפצנו ורקדנו בעיניים עצומות, תרגלנו מדיטציה ומגעים הדדיים ולאחר כשעה וחצי יצאנו מן האולם עליזים וחייכנים יותר. מחיר חבילת טיפולים זוגיים נע בין 380 ל820 ₪ לזוג.

טיפול מפנק ב'מגע הקסם'

תרגול מדיטציה בקבוצה

למי שמזדמן לאזור אסור להחמיץ את הביקור בחוות "דרך התבלינים", השוכנת בפאתי המושב. בחווה גן קטן שבו יותר ממאה סוגים של צמחי תבלין ומרפא ומרכז מבקרים גדול, שבו אפשר למצוא יותר מ-500 סוגים של תבלינים, צמחי מרפא, חליטות, עשבי תיבול, פירות יבשים ועוד. אבי ציטרשפילר, שהוריו החקלאים החלו בטיפוח שדות התבלינים, מסביר בפירוט רב ובנימה מבודחת, את סגולותיהם של כמה מן התבלינים. לדבריו, את עלי האזוב, המשמשים מרכיב עיקרי בזעתר,אפשר לאכול בסלט, וכתוספת לגבינות, ביצים ופשטידות. אפשר גם לחלוט את העלים במים רותחים והמשקה שמתקבל מסייע לעיכול, להורדת רמת הסוכר בגוף,משכך כאבי בטן, הוא יעיל להצטננויות וגם תורם לשיפור הזיכרון והריכוז. גרעיני חרדל טחונים מגבירים את חילוף החומרים בגוף, מסייעים בהורדת המשקל וגם מעוררים את התיאבון למי שרוצה לעלות במשקל. והחוואיג', אותו תבלין שמוסיפים לקפה וגם לתה, בכלל מחולל פלאים בהגברת החשק והאון. התבלין הזה, מסתבר, הוא ללא ספק הויאגרה של אחינו התימנים, שעליה לא סיפרו לנו מעולם... את הסיור במרכז סיימנו, כמו רוב המבקרים במסע קניות, עם הרבה תקוות לשפע של בריאות ואולי גם לשיפור הזוגיות שלנו.

אולם המכירות בחוות דרך התבלינים

סמוך לחווה מצויים שדות שבהם פורחות הנוריות. במסגרת הפרויקט "דבר אלי בפרחים" לומדים המבקרים על תהליכי הגידול והנביטה של הפרחים, הפקת צבעים מפרחים ועוד. ילדים יכולים לקטוף פרחים בשדה ולהכין לעצמם זר נאה של נוריות. מחיר הכניסה לשדות הנוריות 30 ₪. ומי שחפץ לראות וגם להריח מקרוב ורדים עם "ריח של פעם", מוזמן לבקר במשתלה של משפחת קרן צור, הנמצאת בסמוך לחוות התבלינים. במקום אפשר לקנות שתילי ורדים בעציצים ולקבל הנחיות מפורטות לגידולם וטיפוחם בבית או בגינה. למבקרים במקום מציעה עמית לונדון ("סיימתי לימודי תעשייה וניהול בטכניון ועברתי למדעי הרכיבה") רכיבה על סוסים ומי שאיננו מרגיש עצמו בטוח על גבי האוכף יכול להסתפק בטיול כרכרה במושב ובסביבתו. ניתן גם לערוך טיולים משולבים של ג'יפים, אופניים כרכרות וסוסים.
בבית הלחם הגלילית ארבע מסעדות ואנחנו ביקרנו הפעם במסעדה אתיקה, מסעדת גורמה בסגנון ים תיכוני, השוכנת בבית אבן מתקופת הטמפלרים. במסגרת הקבוצה יכולנו לטעום ממיטב מטעמי המסעדה- מרק עדשים עם מח עצם, קבב כבש עם צנוברים, שהוגש על שיפוד עשוי מענף של גפן, קציצות עלי מנגולד, שרימפס עם פלאפל! סלט עלים ירוקים ברוטב חומץ פטל עם גבינה כחולה ומנגו, ולכך נוספו גם לחמים טעימים- לחם עם חזה אווז ולחם חציל. ולקינוח – עוגת גזר בקרם גבינה ושמנת ברוטב הדרים ופרפה פסיפלורה. אכלנו בתיאבון ונהנינו.
לאחר הארוחה הדשנה חזרנו ל"מגע הקסם" שם הציג בפנינו קובי אמריו מגוון של קרמים, שמנים אתריים ותרסיסים שונים, מתוצרת "אמרין", עשויים כולם ממרכיבים טבעיים. את כל המוצרים האלה קובי מייצר בעצמו במעבדות שלו. יכולנו להריח את השמנים השונים, כמו זה המכונה "מנוחת הלוחם" שמסייע להקלת כאבים ושרירים תפוסים, או "רוח האש"- שמן עיסוי מרענן. בתום ההרצאה יצאנו לישוב הסמוך אלוני אבא, הקרוי על שם אבא ברדיצ'ב, אחד הצנחנים שצנחו באירופה במהלך מלחמת העולם השניה ולא חזר משליחותו.גם כאן חיו הטמפלרים ובשנת 1941 גרשו אותם הבריטים מן הארץ, בשל הזדהותם עם המשטר הנאצי. כאן הסתפקנו בביקור קצר בסדנת הקרמיקה של חנה לבב ובכך הסתיים סיורנו באזור. בתום שעה וחצי של נסיעה, עברנו מנופי פרובאנס הרגועים שבגליל התחתון למציאות התל אביבית.